Діти з синдромом Дауна
Діти з синдромом Дауна
Визначення
Синдром Дауна – один з найпоширеніших хромосомних
розладів, що легко розпізнається і який характеризується порушеннями розумового
розвитку. Синдром спричинюється хромосомними розладами: внаслідок порушення в
розвитку клітини, в ній нараховується 47 (замість 46 хромосом – як це буває при
нормальному розвитку). Ця додаткова хромосома змінює перебіг розвитку організму
і, зокрема, мозку. У більшості випадків Синдром Дауна діагностують під час
хромосомного аналізу, одразу після народження.
Поширеність
За
статистичними даними із синдромом Дауна щорічно народжується 1 дитина на кожні
800–1000 новонароджених. У батьків будь-якого віку може народитися дитина із
синдромом Дауна, проте, у жінок, яким більше 35 років, вірогідність народження
такої дитини вища.
Прояви
Існує понад 50 клінічних ознак синдрому Дауна, проте дуже
рідко можна зустріти в однієї особи всі або більшість з них . Найхарактерніші
риси такі:
·
ослаблений
м’язовий тонус;
·
очі
скошені та мають з внутрішньої сторони склади шкірі (епікантальні складки);
·
пласке
перенісся
·
пласке
обличчя;
·
короткі,
широкі кисті руки з однією складкою через долоню на одній або обох руках;
·
широкі
ступні ніг та короткі пальці;
·
маленькі,
низько посаджені вуха;
·
коротка
шия зі складками;
·
невелика
голова;
·
маленький
рот і великий язик.
Діти
із синдром Дауна, зазвичай, менші за розмірами тіла за своїх здорових
однолітків, їхній фізичний та розумовий розвиток відбувається повільніше.
Зазвичай,
дитина, яка страждає на синдром Дауна, окрім очевидних фізичних особливостей
часто має специфічні проблеми із здоров’ям. Низька опірність інфекціям робить
таких дітей більш схильним до респіраторних захворювань. У таких дітей часто
спостерігаються порушення зору, такі як косоокість, далеко- або короткозорість,
зниження слуху та розлади мовлення.
У
деяких з людей із синдромом Дауна може спостерігатися так званий стан
атлантоаксіальної нестабільності – розбалансованість двох верхніх вертебральних
нервів шиї. Такий стан виявляється, коли люди роблять вправи, під час яких
треба витягувати або повертати шию. Батьків слід попередити про необхідність
медичного огляду дитини, аби з’ясувати чи потрібні обмеження (заборона)
фізичних вправ, які можуть зашкодити дитині. Незважаючи на те, що така
розбалансованість потенційно небезпечна, відповідна діагностика може запобігти
ушкодженням.
Особливості навчання
Чинники, які
перешкоджають успішному навчанню:
–
Відставання у розвитку тонкої та загальної моторики.
–
Можливі проблеми зі слухом та зором.
–
Проблеми з розвитку мови.
–
Слабка короткочасна слухова пам'ять.
–
Більш короткий період концентрації уваги.
–
Труднощі у спілкування з однолітками.
–
Труднощі у встановленні послідовностей (дій, явищ,
предметів).
–
Проблеми із зором. Хоча діти з синдромом Дауна мають
гарні можливості до наглядного навчання.
–
Проблеми зі слухом. Багато дітей даної категорії
відчувають деяку недостатність слуху, особливо в перші роки життя.
–
Рівень слухового сприйняття може змінюватися на протязі
дня.
–
Діти з синдром Дауна мають погано розвинену мову.
Мислення: недорозвиток мови цих дітей часто маскує справжній стан
мислення, і створюється відчуття наявності більш низьких пізнавальних
здібностей. Але при виконанні невербальних завдань (класифікація предметів,
додавання та віднімання) деякі діти з синдромом Дауна можуть показувати такі ж
результати, що й решта. У формування здібностей до міркування та вибудовування
доказів діти з синдромом Дауна відчувають значні труднощі. Абстрактні поняття,
в навчальних дисциплінах недоступні для розуміння. Також може бути утруднене
уміння вирішувати виниклі практичні проблеми. Обмеженість уяви, труднощі у
побудові висновків, які лежать в основі розумової діяльності перешкоджають
багатьом дітям з синдромом Дауна вивчати
окремі шкільні предмети.
Пам'ять: характеризуються гіпомнезією (зменшений об’єм пам’яті),
потрібно більше уваги для вивчення нових та засвоєння нових навичок та
запам’ятовування нового матеріалу. Недостатньо розвинена короткотривала пам'ять
та проблеми в обробці інформації, яка сприймається на слух.
Увага: нестійкість активної уваги, підвищена стомлюваність і
виснажливість, короткий період концентрації уваги, діти легко відволікаються,
втомлюються.
Уява: образ не виникає в уяві, а сприймається лише зорово.
Здатні співвідносити частини малюнка, проте, з’єднувати їх в ціле зображення не
можуть.
Поведінка: характеризується, в основному слухняністю, добродушністю,
інколи ласкавістю, готовністю робити те, що їх попросять. Діти легко вступають
в контакт. Хоча можуть зустрічатися і всілякі поведінкові розлади.
Емоції: у дітей з синдромом Дауна спостерігається збереження
елементарних емоцій. Більшість з них ласкаві, контактні. Деякі виражають
позитивні емоції до всіх дорослих, вступають з ними в контакт, деякі –
переважно до тих, з якими вони постійно спілкуються. У дітей позитивні емоції
спостерігаються частіше, ніж негативні. При невдачі вони зазвичай не
засмучуються. Не завжди можуть правильно оцінити результати своєї діяльності, і
емоція задоволення зазвичай супроводжує закінчення завдання яке може бути
виконане і неправильно.
Рекомендації щодо організації навчання і виховання дітей
з синдромом Дауна
Одразу
після того, як підтверджено діагноз – синдром Дауна, батьків варто заохотити до
того, щоб включити дитину до програми раннього втручання/розвитку немовляти. Такі
програми пропонують батькам спеціальні інструкції: як навчати дитину мовлення,
допомагати пізнавати світ, самообслуговування, виробляти соціальні навички та
робити особливі вправи для розвитку моторики. Дослідження підтвердили, що
правильна стимуляція на початковому етапі розвитку підвищує шанси дитини
розкрити свій потенціал. Як свідчать дослідження, постійне навчання, позитивне
ставлення оточуючих, стимуляція в домашніх умовах можуть сприяти загальному
розвитку дитини.
У
людей із синдром Дауна порушення розумового розвитку можуть бути виражені
різною мірою, власне, як і поведінка, психічний розвиток, а також перебіг самої
хвороби. Рівень затримки може коливатися в межах від незначної до значної.
Зважаючи на індивідуальні особливості неможливо передбачити подальший розвиток
усіх дітей, які страждають на синдром Дауна, загалом.
Зважаючи
на певний діапазон можливостей дітей із синдромом Дауна, родинам і всім
педагогам школи дуже важливо визначити невелику кількість обмежень щодо
розвитку потенційних здібностей. Доцільніше та ефективніше зосереджуватися на
конкретних досягненнях дитини, а не обмеженнях її можливостей. Завдання, які
вчитель пропонує дитині (крок за кроком, від простого до складнішого), з частим
нагадуванням та постійним зворотнім зв’язком виконуються успішно. Толерантніше
ставлення з боку громадськості до людей з особливими потребами разом із
широкими можливостями жити і працювати без постійної опіки, розширили
можливості осіб із синдромом Дауна. Незалежні центри проживання, групами або
окремо, проте з отриманням допомоги чи послуг від громади, безумовно є важливим
джерелом підтримки для людей з особливими потребами.
Коментарі
Дописати коментар