Як підвищити мотивацію до навчання: поради для школярів та їх батьків

 

Як підвищити мотивацію до навчання: поради для школярів та їх батьків

Психологи стверджують, що при навчанні мотив в 2,5-3 рази важливіший за інтелект. В теорії мотивація — це спонукання людини до скоєння усвідомлених або неусвідомлених дій, здатність активно задовольняти свої потреби, досягати поставленої мети. По факту — це завзятість і цілеспрямованість, без яких не може бути досягнута жодна мета.

Як мотивувати дитину на навчання, якщо вона не хоче вчитися, не виконує домашні завдання, на уроках часто відволікається, її не турбує успішність? Коли клас і школа асоціюється у неї з психологічним дискомфортом, тривогами, нудьгою, ніякі стимули не допоможуть. Причин відсутності мотивації може бути декілька.

  • Малюк просто не підготовлений до школи. Батьки вважають, що він розвинений не по роках, у нього широкий кругозір. Однак першокласник може бути психологічно не готовий підкорятися шкільному розпорядку, не може спокійно сидіти на уроці, слухати вчителя. 
  • Причиною поганої успішності можуть слугувати конфлікти з вчителем або іншими учнями. Розберіться в ситуації і постарайтеся змінити її. Якщо зробити це не виходить, можливо, кращим виходом виявиться перехід на дистанційне навчання. Психологічно воно набагато комфортніше занять у великих класах. Причиною відсутності бажання ходити в школу можуть стати фізичні особливості. Нерідко діти дражнять тих, хто виділяється з натовпу. Перехід в онлайн-школу допоможе зняти гостроту проблеми хоча б на період, поки малюк не підросте і не сформується психологічно.
  • Буває, що бажання займатися відбивають непомірні амбіції батьків. Одні докоряють своїм дітям за те, що ті приносять зі школи шістки замість дванадцяток. Тоді у дитини складається занижена самооцінка, вона вважає себе нездатною вчитися краще. Пропадає емоційний зв’язок з батьками. Інші записують дитину в кілька гуртків одночасно, не питаючи, чи хоче вона їх відвідувати. В результаті школяр не виправдовує надій і вчиться набагато гірше, ніж міг би, якби йому не заважали завищені вимоги з боку сім’ї.

Індивідуальний підхід

Діти сприймають нову інформацію по-різному: одні візуально, інші на слух. Залежно від цього одному учневі, щоб засвоїти урок, краще прочитати підручник, а іншому вислухати пояснення вчителя і вдома повторити завдання вголос. У одних схильності до точних наук, інші — яскраво виражені гуманітарії, третім вчитися нудно, тому що вони все схоплюють на льоту, а комусь треба більше часу і зусиль, щоб зрозуміти новий матеріал.

Коли труднощі накопичуються, учень просто втрачає інтерес, без якого навіть найгеніальніший педагог не зможе передати знання в належній мірі. На жаль, програма загальноосвітньої школи розрахована на середньостатистичного учня і не враховує цих нюансів. Давайте подумаємо, як можна ненав’язливо, без тиску підвищити мотивацію до навчання.

Показуємо приклад

Згадайте свої шкільні роки, поділіться досвідом. Що саме вас найбільше цікавило в цьому віці, в якому зараз знаходиться ваш син або дочка? Розкажіть, які складнощі вставали перед вами, як ви їх подолали. Школяру необхідно відчути, що він не самотній у своїх переживаннях.

Подивіться на тих, хто знаходиться поруч з вами. На прикладі людей, які в житті багато чого досягли, поясніть дитині в доступній формі, що успіх і благополуччя самі по собі не приходять. Для цього необхідно дуже постаратися, домогтися таких же результатів можна тільки завдяки отриманим знанням.

Постановка мети

Вчасно і правильно поставлена ​​мета стимулює завзятість підвищуючи самооцінку. Розділіть цілі на перспективні (довгострокові) і короткострокові. Виділіть в кожній категорії найпривабливіше. Робіть емоційний акцент на проміжних результатах, це допоможе підвищити бажання займатися, налаштуватися на кінцевий результат.

Пофантазуйте на тему «космонавтів» і «балерин»

Постарайтеся якомога раніше змусити малюка задуматися про вибір професії. Ким він хоче стати, коли виросте? Це глобальна мета, рухатися до якої необхідно вже зараз, отримуючи знання, без яких він не зможе обійтися в подальшому. Нехай у міру дорослішання вибір професії зміниться, головне — розуміння, що соромно майбутньому космонавтові не знати математики, а балерині і на сцені знадобляться знання фізики.

Результат, який можна побачити вже зараз

У молодших класах дітям зрозуміліше те, що буде через день, через тиждень. Зацікавте дитину завданням на найближчий час. Наприклад, отримати хорошу або відмінну оцінку по заданому матеріалу.

У кожної поставленої мети є свій термін, що дозволяє уникнути невизначеності. Візуалізація завдання полегшить виконання, тому її краще записати. Вона може складатися з декількох етапів. Відповідно, кожен етап записується окремим пунктом і для кожного встановлюється свій термін.

Про ефективність пряників

Емоційне, як і матеріальне, винагорода — рушійний механізм, самий потужний стимул до дії. Отримання нагороди призводить до задоволення, розуміння, що все зроблене було не дарма. І чим більше сил витрачено, тим солодший успіх. Так у свідомості закріплюється думка про позитивний чинник результату важкої праці. Позитивні емоції стимулюють до подальшої роботи, і на наступну ціль не шкода буде витратити більше сил і часу.

Метод пряника діє набагато ефективніше, ніж стимул батога. Систематичні покарання, примус робити уроки дадуть зворотній результат. Особливо це стосується школярів початкових класів. Психологи рекомендують підібрати для дитини те, чому вона, безумовно, зрадіє. Непогано обговорити заздалегідь, яким буде подарунок. Не варто заохочувати її в процесі досягнення результату. І зрозуміло, в разі провалу мови йти не повинно про винагороду.

Чим складніша мета і чим більше зусиль на неї витрачено, то більшим має бути заохочення. Намітився прогрес, більш високі оцінки — привід для заохочення. Що може послужити нагородою — кожен вирішує сам.

Але не задаровуйте дитину подарунками з будь-якого приводу. Процес отримання знань і хороші оцінки втратять свою значимість.

Захопленість

Безперечно, це одна з кращих мотивацій. Всі шкільні предмети однаково любити неможливо. Але якщо деякі з них (або навіть один) зацікавлять школяра, то це істотно підвищить ефективність процесу отримання знань з усіх предметів. Захопити учнів допомагають інноваційні технології, нестандартна подача навчального матеріалу, тематичні екскурсії. У молодших класах практикується ігрова форма навчання.

Захопленість предметом в значній мірі залежить від того, наскільки зрозуміло педагог пояснює досліджуваний матеріал. Але і роль батьків тут далеко не остання. Якщо ви разом відвідуєте театральні вистави, музеї, виставки, інтерактивні майданчики, такі заходи розширюють кругозір.

Якщо підлітки вважають, що визначилися зі своєю подальшою спеціалізацією, то часто вони починають ігнорувати непрофільні предмети. Важливо пояснити, що це помилка, яка в подальшому може призвести до непередбачуваних результатів. Адже кожен предмет шкільної програми пов’язаний з реальним життям. Підберіть приклади з повсякденності, коли той чи інший матеріал, що вивчається в школі, буде мати практичну значимість. Знайдіть захоплюючі книги, незвичайний матеріал по досліджуваному питанню.

Самомотивація

Хто з дитинства звик ставити перед собою цілі, тому і надалі простіше буде опановувати нові знання, орієнтуватися в мінливому світі, робити кар’єру, стати шанованою і успішною людиною. Питання особливо актуальне для дітей перехідного віку. У підлітка може ослабнути бажання вчитися і розуміння необхідності отримання повноцінної освіти. Правильна і достатня самомотивація:

  • підвищує інтерес до навчального процесу;
  • покращує дисципліну;
  • полегшує розуміння і засвоєння нового матеріалу;
  • підвищує рівень оцінок з усіх предметів.

Не варто чекати наступного понеділка, щоб почати займатися, шукати відмовки, посилатися на відсутність бажання, втому, будь-які інші причини. Треба зробити це прямо зараз. Це може позбавити комфорту, зате не буде приводу для ліні. Не варто чекати, що проблема зникне відразу — з часом мозок адаптується, зусиль для самопримушення потрібно буде все менше і менше. Можливо, найперша маленька перемога над собою стане передвісником подальшого злету. Тим більше що навчання в школі займає не так вже й багато часу.

Є таке слово — «треба». Часом воно краще будь-яких домовленостей і хитрощів з боку батьків дає поштовх до початку виконання уроків. Діти це добре знають.

Організація робочого місця і розпорядок дня

Правильна організація робочого місця відіграє не останню роль в навчанні. Стіл, за яким зручно сидіти, ергономічний стілець, вірно підібране освітлення, стелаж або тумба для підручників, зошитів, альбомів, яскраве канцелярське приладдя, обкладинки з красивими картинками, улюблене фото на стіні. Зовнішній антураж впливає на бажання вчитися!

Під час занять в онлайн-школі і в період приготування домашнього завдання постарайтеся, щоб сторонні звуки не відволікали від навчання: прикрийте вікно, вимкніть телефон, телевізор.

Не відкладайте завдання на потім. Ніхто не знає, що станеться далі: відключать електрику, підніметься температура, зададуть додаткові уроки, з’являться непередбачені справи. Але і все відразу робити не варто. Від перевтоми знижується рівень концентрації уваги. Та й мотивація до навчання від цього помітно страждає. Найкраще рівномірно розподілити навантаження, ставити перед школярем реально здійсненні цілі, що відповідають його можливостям.

Висновок

У школярів спочатку присутня різна ступінь мотивації до навчання. Одні здатні досить сильно мотивувати себе самі. Іншим необхідна допомога ззовні. Чим молодша дитина, тим простіше пробудити у неї інтерес до навчання. Але і до підлітків можна знайти підхід.

Готовність працювати, ставити все нові і нові завдання завжди приводять до успіху. Адже недарма в списку мотивацій студентів Гарварду є пункт: «Не хотітимеш — не заробиш».


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Метод кольоротерапії. Реабілітаційні можливості кольору. Відео

Захисні механізми психіки

Користь кольоротерапії