Асоціативний тест-подорож як діагностичний метод


Тест-подорож
Цей асоціативний тест настільки правдивий і популярний, що багато психологів використовують його як діагностичний метод. Я ж пропоную провести його як казку-подорож зі своїми дітьми.
Спочатку пройдіть цей тест самі, а потім сядьте поряд із дитиною і запропонуйте їй «мандрівку». М’яко і дбайливо запитуйте, не перебивайте, але стежте за тим, щоб запитання не містили «підказки» і не нав’язували дитині певну поведінку. Слухайте уважно все, що вона хоче розповісти.
*    Ви йдете лісом. Який це ліс? Який час року? Сонячно, чи є вітерець? Ви самі чи з кимось? Що ви робите?
*    Ви виходите на галявину і бачите джерело. Ви до нього підійдете? Будете пити воду?
*    Раптом на галявину вискакує тварина. Яка вона? Що робить? А ви що робите?
*    Ви йдете далі, попереду — річка. Яка? Як ви будете переходити на інший берег?
*    Ви опинилися на іншому березі — і бачите будинок. Який це будинок? Хочеться вам туди зайти? Ви підходите до будинку, просто до дверей. Опишіть двері. На дверях табличка, як вона виглядає? Що написано?
*    Ви заходите в будинок. Озирніться навколо і опишіть, що бачите. У яку кімнату підете спочатку? Опишіть її. Які ще кімнати в будинку? Ви підете у підвал? Опишіть підвал. Що там лежить чи хто там мешкає? Опишіть горище. А там хто чи що? Що ви там робите?
*    Одна з кімнат у будинку — абсолютно біла. У ній немає навіть вікон. Коли ви потрапили туди, двері зачинилися. Що ви будете робити? Що ви відчуваєте?
*    Ви виходите з дому з іншого боку і йдете по стежці. Попереду вас — паркан. Як ви опинитесь на тому боці?
*    Близько біля дороги, якою ви йдете, є нора. Як ви поводитиметеся?
*    Нарешті стежка виводить вас до моря. Над морем літають чайки. Далеко вони чи близько? Як вони себе поводять?
*    У морі ви бачите корабель. Який він? Як далеко він від берега? Ви будете до нього діставатися?
*    От і все, ваша подорож щасливо закінчилася. Ви повертаєтесь додому відпочилим і радісним.
*    Прогулянка лісом символізує те, як людина сприймає життя і свій рух у ньому. Погодьтеся, велика різниця — вийшла дитина гуляти чи загубилася в лісі. Зверніть увагу на ліс — наскільки дитині там комфортно, світло, цікаво. Так само важливо подивитися на те, яким бачить дитина будинок здалеку. Світлим чи темним, симпатичним чи відштовхуючим. Можливо, таким вона бачить своє життя в сім’ї. Зверніть увагу, якщо якусь деталь будинку виділяє особливо — дах з дірками, відчинені чи зачинені (навіть забиті) вхідні двері.
*    Струмок — це сприйняття всього нового, що приносить життя. Якщо дитина бачить захаращений струмок, то швидше за все вона не звикла чекати від життя подарунків.
*    Так само і тварина — це те, як бачить інших людей ваша дитина. Зверніть увагу, це страшний ведмідь чи пухнаста білка, хто першим іде на контакт — вона сама чи можливо чекає, поки тварина підійде до неї? Або дитина взагалі маскується, щоб її не побачили? Теж досить показово.
*    Річка і стіна — символи перешкод. Як дитина долає їх у тесті, такими ж вона бачить перешкоди в житті. Є люди, які взагалі бояться увійти у воду, є ті, хто трощить стіну, є й такі, кому вже готові й човник, і драбинка з підтримкою. Зверніть на цей пункт увагу, якщо в ньому з’явилися крайнощі — «підірву чи поламаю» або «повернусь і піду».
*    Те, на що в будинку звертає увагу дитина, — для неї значущі речі. Хтось відразу йде на кухню, для нього там сенс і центр дому. Хтось відразу помічає дитячу. Варто звернути увагу, якщо якась кімната не з’являється взагалі, це означає, що відповідну сферу життя або певну людину дитина ігнорує несвідомо. Можливо, тут щось не так — наприклад, дитині в цей період життя потрібно усамітнитися і подумати, а не розважатися з усіма.
*    Особливу увагу варто приділити горищу і підвалу. Горище — це всі знання, навички та вміння, які ми отримуємо в процесі навчання в школі або в університеті. Добре, коли горище уявляється акуратним, коли все розкладено по поличках. Або там живуть веселі коти чи добрі пташки. Але у дуже багатьох він захаращений або запилений. А можливо, ваша дитина настільки перевчилася, що взагалі не захоче туди йти.
*    Підвал — це все підсвідомі спрямування і бажання. Якщо дитина охоче лізе в підвал і з задоволенням там знаходиться — то, швидше за все, підсвідомі страхи особливо не тривожать. Якщо вона боїться йти в підвал і бачить його брудним, небезпечним, то, швидше за все, дитину турбують якісь невиразні страхи. До речі, те ж саме стосується нори. Якщо дитина легко проходить повз або лізе в нору «покричати», подивитися, хто звідти вилізе, то прихованих страхів у неї небагато.
*    Біла кімната — це метафора смерті. Подивіться, як поводиться там дитина. Б’ється в істериці? Заспокоюється? Плаче? Чекає допомоги? Рідко хто відчуває себе добре в такій кімнаті, але тут варто звернути увагу на ступінь інтенсивності переживань. Чим емоційніша реакція, тим болючіша ця тема для дитини зараз.
*    Чайки біля моря — це, як не дивно, родичі. Перевірте себе, подивіться, наскільки нав’язлива поведінка пташок. Оцініть «рівень шуму», який вони створюють. Схоже на правду?
*    Ну і нарешті, корабель — це заповітна мрія. Подивіться, наскільки чітко дитина бачить деталі корабля, це покаже, наскільки чітко вона уявляє собі, чого хоче. Якщо це піратський корабель — теж нічого, романтика. А от якщо це розбитий кістяк корабля, подивіться, які розчарування зараз гнітять дитину. Ще один критерій — чи може вона до корабля дістатися. Не біда, якщо ще не може, і взагалі бачить «Корабель з червоними вітрилами». У неї ще багато років на те, щоб зрозуміти себе і світ навколо. Погано, якщо дитина говорить про корабель із сумом або відразу описує перешкоди — немає човна, щоб дістатися, немає бажання. Таке нерідко буває у підлітків, але не лякайтеся, це вікове бачення світу.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Метод кольоротерапії. Реабілітаційні можливості кольору. Відео

Захисні механізми психіки

Користь кольоротерапії